Slik unngår du de vanligste tannproblemene

Far og sønn som bruker tanntråd.

Dette er de tre vanligste tannproblemene – og slik unngår du å få dem.

Karies, periodontal sykdom og feil tannstilling er tannproblemer som rammer mange nordmenn. Hvordan kan man unngå problemene? Og hvilke symptomer bør overlates til tannlege?

1. Karies

Karies, kjent som hull i tennene, rammer alle deler av befolkningen, og er den vanligste tannsykdommen vi har. Symptomer er ising og verk i tennene, og i ytterste konsekvens kan karies føre til infeksjon i tenner og nervevev.

– Vi ser klare sammenhenger mellom karies og manglende renhold, feil kosthold og underliggende sykdommer som munntørrhet, sier Kjetil Kaland, tannlege og fagsjef ved Colosseum Tannlege.

For å unngå å få hull i tennene er det særlig to forholdsregler du kan ta: Grundig og systematisk renhold, og lavere inntak av sukker.

• Renhold

For å unngå å få hull i tennene er det grundig og systematisk renhold som gjelder.

– Renhold med tannpuss to ganger daglig, fluor og tanntråd, er helt essensielt for å unngå å få hull i tennene. De vanligste stedene å få hull er i tyggeflatene, og mellom tennene. Mellom tennene er det bare tanntråd som klarer å gjøre rent, så dette er veldig viktig å bruke, forklarer Kaland.

• Spis mindre sukker
Tannlege Kjetil Kaland ved Colosseum Tannlege Stavanger.
Tannlege Kjetil Kaland snakker om hvordan du kan unngå de vanligste tannproblemene.

Å spise mindre sukker vil redusere sjansen for å få hull.

– Du får ikke karies dersom du ikke har bakteriebelegg på tennene. Bakteriebelegget spiser sukker og avgir syre lokalt der bakteriebelegget ligger. Det er dette som tærer på tennene og lager hull. Gir du ikke bakteriebelegget sukker, vil du altså redusere sjansen for å få hull, forklarer tannlegen.

Munntørrhet og andre underliggende sykdommer kan også være grunner til at karies oppstår. Særlig eldre personer som går på medisiner kan oppleve munntørrhet. Eldre bør derfor gå oftere til tannlege enn unge.

2. Periodontal sykdom

Periodontal sykdom, gjerne kalt tannløsningssykdom, er en alvorlig type tannkjøttbetennelse som utvikles i tennenes festeapparat. Sykdommen oppstår ved at bakterier og bakteriebelegg bryter ned festet rundt tennene, og gjør at beinnivået blir redusert. I ytterste konsekvens vil sykdommen føre til at tennene faller ut.

Sykdommen rammer store deler av befolkningen, men sees oftest hos eldre pasienter.

Det er primært tre faktorer som avgjør om man får sykdommen eller ikke:

• Arv
  • Hygiene
  • Røyking

– Hvis alle tre faktorene er til stede, er det økt risiko for å utvikle periodontal sykdom. God munnhygiene og fravær av røyk kan til en viss grad hindre at sykdommen utvikles, men er du arvelig disponert er det likevel risiko for at du får sykdommen i løpet av livet, forteller Kaland.

Sykdommen trenger ikke å gi symptomer, men kan vise seg ved betent tannkjøtt, blødning fra tannkjøttet og dårlig lukt. Noen merker også at tennene blir litt løse.

Det er svært viktig at personer med periodontal sykdom prioriterer munnhygiene for å holde sykdommen best mulig under kontroll. Sykdommen krever tett oppfølging hos tannlege og eventuelt spesialist, og har du sykdommen i familien, er det lurt å høre med tannlegen din, slik at det kan undersøkes og oppdages tidlig.

3. Feil tannstilling

Feil tannstilling er rett og slett at tennene ikke står sånn som de skal. Dette fanges primært opp hos barn, men sees også blant voksne som ikke har hatt regulering, eller har fått relapse.

Tilstanden oppstår av ulike årsaker, og er som regel ikke noe man kan forebygge eller gjøre noe med selv.

– Feil tannstilling kan gi plager og føre til vanskeligere renhold. Det vil igjen kunne føre til karies eller periodontal sykdom, og det er derfor lurt å få bukt med problemet så tidlig som mulig. Venter man lenge før man tar tak i det, kan tannstillingen også bli mer komplisert å rette opp, sier han.

Er du i tvil om du trenger behandling for feil tannstilling eller ikke, spør tannlegen din om råd. Tannlege kan henvise videre til kjeveortoped, som vil kunne gi deg god informasjon.

Ta forhåndsregler og kontakt tannlege ved behov

Det er mye man selv kan gjøre for å unngå de vanligste tannproblemene, slik som å kutte ut røyk, nøye renhold og riktig kosthold. Likevel er det ting som bør overlates til tannlege.

– Smerter, ubehag og blødning som ikke forsvinner etter grundig renhold bør alltid sjekkes. Dersom en tann skulle knekke bør det sjekkes opp så fort som mulig, uavhengig av smerter. Sår i munnen som ikke gror er spesielt viktig å ta på alvor. Dette kan være kreft eller andre alvorlige tilstander, og må undersøkes av spesialist, avslutter Kaland.