Ingen tenner å miste

Periodontist Wojciech Krajewski

Vår spesialist Wojciech Krajewski jobber for at de med tannkjøttsykdom skal få beholde tennene sine. Vi har tatt en prat om hvilke tegn man burde følge med på og hvilke behandlinger man har.

Wojciech Krajewski er tannlege og Spesialist i Periodonti ved Colosseum Tannlege Kristiansand Sørlandsparken. Med sin spesialistutdanning er han spesielt godt trent til å hjelpe pasienter med tannkjøttsykdommer.

Hva er egentlig en tannkjøttsykdom?

En tannkjøttsykdom er en sykdom som rammer tannkjøttet, beinet og fibrene
rundt tannroten. Man deler tannkjøttsykdom opp i to grupper - den mildere varianten gingivitt og den mer alvorlige graden periodontitt. Det er om lag 40% av voksne mennesker som har periodontitt.

- Det første tegnet på tannkjøttsykdom er blødning fra tannkjøttet ved pussing av tenner eller tygging. De mer alvorlige tegnene på en tannkjøttsykdom er at tennene blir løse og flytter på seg. Da vil det si at man er kommet ganske langt i sykdomsforløpet, forteller Krajewski. Han legger til at alle former for tannkjøttsykdom burde gjøres noe med.

- Årsaken til at man utvikler en mer alvorlig form for tannkjøttsykdom kan skyldes genetisk arv, røyking eller underliggende sykdommer slik som hjerte- og karsykdommer, diabetes eller lungesykdommer, forteller Krajewski.

- På vitenskapsnivå kan også psykiske lidelser, Alzheimer, revmatisme o.l. påvirke tannkjøttet. Det er uansett viktig å gi tannhelsen ekstra omsorg gjennom profesjonell oppfølgning, sier Krajewski.

Slik foregår behandlingen

Allerede i 20 til 25 års alderen kan man oppdage om man har periodontitt. En utfordring ved denne sykdommen er at man som pasient ikke merker noen symptomer, som for eksempel smerte. Derfor er det viktig at man regelmessig besøker tannlegen/tannpleieren og at tannlegen/tannpleieren systematisk kontrollerer tannkjøttet.

- Generelt sett handler tannkjøttsykdomsbehandlingen om å få ned bakterienivået i munnhulen.

En tannkjøttsykdom er en kronisk sykdom og selv om man er lett rammet, er det viktig med regelmessig oppfølgning og støttebehandling.

Gode råd på veien

- Munnen er ikke frakoblet kroppen. Munn, tannhelse og tannkjøtthelse har stor betydning for hele kroppen. Eksempelvis har idrettsmenn med friskt tannkjøtt mye bedre resultater enn idrettsmenn med blødende tannkjøtt.

- For den enkelte er det viktig å børste tennene riktig, i tillegg til å spise sunt og holde seg i god fysisk form., avslutter Wojciech Krajewski, Spesialist i Periodonti ved Colosseum Tannlege Kristiansand Sørlandsparken.

Lurer du på noe vedrørende tannkjøtt og tannkjøttsykdom?

Nøl ikke med å ta kontakt med din tannlege. Tannlegen vil utføre en enkel undersøkelse og henvise deg til en Spesialist i periodonti når det er behov.