Tannlege forklarer for pasient om periodontitt

Periodontitt

Hva er periodontitt?

Periodontitt er en betennelse i tennenes støttevev. Betennelsen kan skyldes dårlig munnhygiene og gjør at kjevebenet rundt tennene brytes ned. Om tilstanden ikke behandles, kan det føre til at tenner løsner og må fjernes.

Tegn på periodontitt

Om lag 10 % av den voksne befolkning utvikler alvorlig periodontitt. Ved periodontitt er det få subjektive symptomer. Enkelte vil likevel kunne oppleve dårlig ånde og blødning fra tannkjøttet. Tannkjøttet vil også være noe ømt og hovent. Senere i sykdomsforløpet vil tenner kunne bli løsere, og eventuelt flytte på seg.

Mangelfullt renhold kan gi en overfladisk betennelse i tannkjøttet (gingivitt). Tannkjøttet blir da hovent og får en mørkere rødfarge. Det vil også blø ved berøring og føles ømt. Dette skyldes bakterier og mykt belegg som blir liggende langs tannkronen.

Dersom belegget ikke fjernes, vil det over tid forkalkes og bli hardt. Det er dette vi kaller tannstein. Tannstein forsterker betennelsen som fører til at benet rundt tennene brytes ned. På denne måten vil tannstein og bakteriebelegg kunne strekke seg stadig lenger ned langs rotoverflaten. Bentapet kan over tid bli så omfattende at tenner løsner og eventuelt må fjernes.

Normalt går det mange år før en tann går tapt som følge av periodontitt. Av og til opplever man likevel hurtig nedbrytning av tannfestet. Dette skyldes spesielle bakterier og det kan i slike tilfeller ofte være nødvendig med antibiotika.

Tannlege eller tannpleier starter med en grundig undersøkelse der sykdommens alvorlighetsgrad kartlegges. Det lages deretter et individuelt tilpasset behandlingsopplegg.

God munnhygiene er en forutsetning for at behandlingen skal bli vellykket. Behandlingen vil derfor innledes med hygieneopplæring. Det blir da demonstrert korrekt børsteteknikk og gitt opplæring i bruk av hjelpemidler for renhold mellom tennene.

Neste behandlingstrinn består i å fjerne belegg og tannstein fra tennenes rotoverflate. Målet er å etterlate glatte rotoverflater slik at det blir lettere å holde tennene rene.

Behandlingen er tidkrevende og strekker seg vanligvis over flere tannlegebesøk. I enkelte tilfeller kan det være nødvendig med kirurgisk behandling for å få kontroll over periodontitten.

Plakk og tannstein dannes hele tiden. Etter endt behandling vil det derfor være nødvendig med kontroller og vedlikeholdsrens av tennene for å holde periodontitten i sjakk.

Selv om behandlingen utføres korrekt og etter beste evne, kan man ikke utelukke at tenner kan gå tapt på sikt.

Ingeborg Kolseth
Ingeborg KolsethSpesialist i periodonti SpesDent
-Periodontitt er en vanlig sykdom som ofte kan behandles hos tannlegen din, men ca 10 % av befolkningen har periodontitt i så alvorlig grad at spesialistbehandling er hensiktsmessig.
Ønsker du å sjekke dine tenner for Periodontitt?
Bestill konsultasjonstime

Andre forhold vedrørende periodontitt

• Det er påvist at røyking fremskynder utviklingen av periodontitt og gir et dårligere behandlingsresultat. Det er derfor anbefalt å slutte å røyke.
  • Stress, nedsatt immunforsvar, enkelte sykdommer og medisinbruk kan gjøre at nedbrytningen av kjevebenet skjer raskere. Arv er også en viktig faktor. Vær derfor ekstra oppmerksom dersom du vet at andre i familien har hatt problemer med tannkjøttet.
  • Etter folketrygdloven § 5-6, kan det gis stønad til systematisk behandling av periodontitt. Det kan også gis stønad til å erstatte tenner som er gått tapt som følge av periodontitt.

Våre behandlere hjelper deg

Ønsker du å sjekke dine tenner for Periodontitt?
Bestill konsultasjonstime