Pasient sitter i behandlingsstol.

Tannbyll

En tannbyll, eller en abscess, er en infisert lomme av puss som dannes ved roten av en tann eller i nærliggende vev eller bein. Det kan være smertefullt, men de fleste blir raskt bra med behandling. Ubehandlet byll kan gi helseproblemer.

Symptomet på en tannbyll er intens eller kontinuerlig smerte, som ofte kan føles som bankende, gnagende, skarp eller ilende. Andre symptomer kan være rødhet og hevelse, tannen kan bli følsom for varm eller kald mat og drikke, vond smak i munnen og dårlig ånde og feber.

Selv om symptomene ikke er så alvorlige, er det viktig å få raskt time hos tannlege. Har du tegn på mer alvorlige infeksjoner som kan være høy feber, vanskeligheter med å åpne munnen, utbredt hevelse som påvirker ansiktet, vanskeligheter med å svelge eller pustevansker, bør du søke behandling umiddelbart.

Rotfyllingsspesialist vurderer røntgenbilder.
Rotfylling er den vanligste behandlingen for tannbyll som oppstår ved tannroten. Tannlegen borer et lite hull i tannen og bruker spesielle verktøy for å rense ut bakterier og dødt vev inne i midten av tannen (rotfylling).

Hva kan tannbyll komme av?

Det finnes tre hovedtyper av tannbyll: tannbyll ved roten av en tann, tannbyll langsmed en tann og tannbyll i tannkjøttet som delvis dekker en tann.

En tannbyll oppstår som oftest når vevet rundt en tann er infisert med bakterier. De fleste oppstår på grunn av dårlig tannstell, så for å hindre fremtidige problemer kan man:

• Pusse tennene minst to ganger om dagen med fluortannkrem
  • Bruke tanntråd daglig
  • Prøve å begrense sukkerholdig mat og drikke
  • Gå regelmessig til tannlegen
  • Passe på at alle hull og tannskader behandles raskt, slik at hull ikke sprer seg

En behandling av en tannbyll handler om å fjerne smittekilden og det kan gjøres på to måter.

Ett alternativ og som er den vanligste behandlinger for en tannbyll som oppstår ved tannroten er rotfylling. Tannlegen renser da ut bakterier og dødt vev i tannen, deretter fyller og forsegler de tannen. Etterpå kan det settes på en krone.

Hvis tannen er svært ødelagt eller skadet kan tannen trekkes. Alternativer til at tannen kan erstattes er et tannimplantat, en bro eller en protese.

Prognosen etter en slik behandling er god og de fleste pasienter kommer seg raskt.

Våre spesialister

Trenger du behandling av tannbyll?
Bestill time i dag!