retinerte tenner

Tannrotbetennelse

Ved en tannrotbetennelse, eller rotspissbetennelse, er tannerven død, og det er bakterier inne i tannrøttene. Dette fører til at benet omkring tannrøttene til den tannen som er rammet brytes ned.

Årsaken

Årsaken til en tannrotbetennelse er at bakterier er til stede inne i tannerven og som etter hvert dør. Tannrotbetennelse kan utvikle seg som en tannbyll, hvor innholdet er betennelsesveske.

Tannervebetennelse oppstår ofte på grunn av dype hull i tannen, som når helt inn til tannerven.

Retinerte tenner
Behandlingen av tannrotbetennelse utføres gjerne av tannlege med spesialkompetanse eller en Endodontist.

En tannrotbetennelse gir ofte ikke symptomer, men kan se og oppdages på et røntgenbilde. Mulige symptomer man kan kjenne på er et lett ubehag med en følelse av en tann er for høy, ømhet ved tygging og at tannen skifter farge og blir grålig. Du kan få hevelse lokalt ved tannen og i kinnet.

Det kan utvikle seg til en tannbyll – les mer om tannbyll her.

En tannervebetennelse kan oppleves som tannpine, som kan være forbigående eller konstant, noen ganger kan smertene fremprovoseres og andre ganger oppstå plutselig. Tannpinen kan føles som smerter i nabotennene, øret, kjevehulen eller oppfattes som hodepine. Da smerter oppleves forskjellig fra person til person, vil det også være forskjellig om det er nødvendig med smertestillende medisin inntil tannen kan behandles.

En tannrotbehandling består av en rensing av tannrøttenes nervekanaler, kombinert med desinfeksjon av nervekanalene. Behandles avsluttes med en rotfylling.

Hva kan du gjøre for å forebygge tannrotbetennelse?

• Omhyggelig, regelmessig tannpleie
  • Tannbørsting med fluortannpasta to ganger om dagen
  • Renhold mellom tennene med tanntråd, små mellomromsbørster eller tannpirkere

Våre spesialister og tannleger

Har du behov for tannbehandling?
Ta kontakt med din nærmeste klinikk